Многу деца се борат со читањето, но постојат начини на кои родителите можат да помогнат да се спречат тешкотиите со читањето. Истражувачот за читање, д-р Џенифер Бакингем проценува дека дури 1 милион деца во Австралија се изложени на ризик од неуспех во читањето.
Од научните истражувања знаеме дека способноста за читање е една од најкомплексните вештини што можеме да ги научиме. Според истражувачките организации за читање во Австралија и во странство, вклучувајќи ги Центарот за независни студии во Австралија, Националниот панел за читање (САД) и Националниот институт за писменост на САД, постојат некои критични вештини за учење да читате. Тука спаѓаат вештините за читање на фонемската свест, фонијата, флуентноста, вокабуларот и разбирањето, како и когнитивните вештини за меморија, внимание, обработка и секвенционирање.
Д-р Пола Талал, светски признат авторитет за пречки во учењето јазик и основач на Центарот за молекуларна и бихејвиорална невронаука на Универзитетот Рутгерс, објави листа од 10 точки во блогот The Science of Learning за родителите да можат да им помогнат на своите деца на училишна возраст да се развијат и фино подесување на основните вештини за читање дома.
Еве ги нејзините 10 точки:
- Фонемичка свест
Научете го вашето дете да римува, песни и кратки поеми. И играјте игри со зборови (на пр. „Колку зборови можете да римувате со мат?“). - Фоника
Помогнете им на малите деца да ја вежбаат азбуката со посочување на букви секогаш кога ќе ги видат. (на пр. посочете ги уличните знаци бидејќи побарајте од вашето дете да ги именува буквите).
За постарите деца, играјте игри како: „Колку зборови можете да направите со буквите во „слон“? - Флуентност: Охрабрете ги вашите деца да читаат на глас.
- Вокабулар: Искористете ја секоја можност да го научите значењето на зборовите. Покажете им на постарите деца како да користат речник во Word.
- Разбирање: Помогнете им на децата да најдат време за читање за задоволство. Помогнете им да изберат книги што ги интересираат. Разговарајте за она што го читате со вашите деца.
- Меморија: Вклучете ги децата во мемориски игри како „Концентрација“. Охрабрете ги да ги прераскажуваат приказните за да ги подобрат нивните мемориски вештини.
- Внимание: нека вашите деца да постават временски цели за да се придржуваат до некоја задача, како што се домашните задачи или тивко читање. Создадете средина што е можно послободна од одвлекување на вниманието, како ТВ или видео игри.
- Обработка: играјте игри со слушање за да ја подобрите аудитивната обработка. Пример е: „кога кажувам зборови, кажи ми кога ќе слушнеш звук „s“ (како звуците „s“ во „шушкање змија“).
- Редоследност: За мали деца, креирајте приказни со слики во кои редоследот на сликите се користи за да се раскаже приказната,
- Рана интервенција: „Последната и можеби најважна работа што родителите можат да ја направат за да им помогнат на своите деца да развијат мозок за читање е да препознаат дека проблемите со читањето бараат интервенција“, вели д-р Талал.
„Раната интервенција е важна, особено со помош на научно засновани програми за интервенции за читање кои се насочени кон различни области на наставата за читање, но никогаш не е доцна да им се помогне на децата да станат подобри читатели“.
Image by Freepik