14.10.1998
Edward B. Fiske, некогашен уредник по образование на “Њујорк тајмс”, од 1982 наваму секоја година го (пре)издава својот “ТНЕ FIЅКЕ GUIDE TO COLLEGES” (Фискеовиот водич за колеџите). Овде многу ме интересира образовниот систем, зашто Америка не е толку просперитетна само затоа што е богата (Русија е, можеби, и побогата!), туку затоа што неверојатно штедро инвестира во образованието (само буџетот на Columbia University е три и пол милијарди долари годишно!).
Водичот за 1999 година почнува со американската животна филозофија – образованието во функција на богатењето (веќе првото поглавје носи симптоматичен наслов: “The rich gets richer” – “Богатиот станува уште побогат”): “Натпреварот за упис на најелитните колеџи и универзитети е поинтензивен од кога и да е. Во последниве пет години пријавите за ваквите институции нараснаа за 50 отсто. Затоа, внимавајте, додека 50 отсто од најселективните училишта се преплавени со пријави, другите се многу понепребирливи.”. Огромното мнозинство четиригодишни национални институции го примаат секој кандидат што ги исполнува условите за упис. Затоа, пак, 75 институции од Фискеовиот водич (кој опишува само 300 “најдобри и најинтересни” колеџи на Америка), обично одбиваат повеќе кандидати одошто примаат.
Не знам зошто (овде и сега) се присетив на еден настан од 1987 година, ако не се лажам: еден ден ме побара по телефон софистициран женски глас претставувајќи се како “Кабинет на Другарот ХY” (претседател на Претседателството на СРМ!). Другарот XY сакал да се види со мене. Во принцип – немам ништо против! Најсигурен начин да ме најде е во понеделник (кога имам часови!) напладне да биде пред мојот кабинет. Кога чу што треба да му пренесе на шефот на државата, дамата само што не фати да ика. Но (умна жена!), бргу се созеде. Рече дека било подобро лично да се договориме за видувањето и ми ја препушти линијата. Во понеделникот Другарот XY дојде, љубезно ме поздрави и почна со тоа дека јас него не сум го познавал. Го прекинав: “Обратно! Вие не ме познавате! Јас Вас Ве знам од детски години!”. И фатив да му кажувам каде живеев како дете (во неговото маало), што се зборуваше за него по враќањето од партизаните (голем јунак, демек!), итн. итн. Човекот растеше од мојата ласкава приказна. Потем, суво минав на службениот дел: што мака има – кај професори не се оди без мака. Немал никаква мака. Просто, син му бил наш студент! “Тоа го знам, реков, колегите веќе ми кажаа дека имате обичај да одите од професор до професор. Дозволете да Ве посоветувам да не правите така. Ние професорите сме чуден свет: штом ќе ни дојде некој татко, знаеме – или детето (Бог да чува) не е како што треба, или е мрзливо, па му треба протекција. Што се однесува до Вашиот син, јас за него ќе се грижам татковски!”. Тоа главно беше целиот разговор. Човекот љубезно се заблагодари, ме поздрави и си отиде. Првпат во животот (и веројатно последен) доживеав некој да се оддалечува од мене, не вртејќи ми го грбот (одејќи “назачки”!).
Веќе следната сесија син му се појави на испитот. Во социјализмот (не ја кријам својата малициозност) имав некои прашања за кои сметав дека посебно треба да ги знаат децата на државните (и партиските) раководители (начелото на законитост, на пример!). Синот на Другарот XY (итро момче!) фати да се вади со знаењата за законитост од уставното право, но тоа не можеше многу да му помогне; законитоста во кривичното право има едно чудо специфичности, за кои тој практично ништо не знаеше. И – да не должам – момчето падна! По два месеца, падна уште еднаш. По третото паѓање еве ти го пак Кабинетот на Другарот XY. Пак средба кај мене еден понеделник, во исто време: овојпат Другарот XY зборува службено, студено: “Знам, вели, дека не сакате да Ви доаѓаат родители, но јас имам впечаток дека со минатото доаѓање му наштетив на синот!”. На прашање зошто мисли така, кратко одговара: “Веќе третпат паѓа на испитот”.”Со такви знаења ќе полага уште 33 пати”, му велам, а тој, ни едно ни две, ме потсетува на ветувањето. Тоа навистина ме налути и јас, без пардон, му одвратив: “Ветив татковски однос! Само Вие очигледно не знаете – јас сум многу строг татко. Таков сум спрема моите деца, таков сум и спрема студентите! Не гледам зошто би требало да бидам поинаков спрема Вашиот син.”. Другарот XY студено ме поздрави, ми го сврте грбот, си отиде и веќе не ги видов ниту него, ниту синот: набргу потоа заминав во Германија, а тој очигледно положил кај колегата.
Еве на што мислев додека го разгледував “највисоко рангираниот водич за најдобрите и најинтересните колеџи во Америка”. Книгата, меѓу другото, содржи посебен попис на колеџите според цената на чинење. И јавните (државните) и приватните колеџи и универзитети се поделени во три категории: нескапи (означени со $), умерени ($$), скапи ($$$) и многу скапи ($$$$). А скапи се зашто нивните дипломи ги обезбедуваат највисоките места во општествената, државната и деловната хиерархија. Фирмите со внимание го следат академскиот развој на секој одделен студент, а особено талентираните студенти веќе во третата година почнуваат да добиваат понуди за работа во најелитните фирми на Америка.
“Ако напредува како досега, мојот син веќе во првата година по дипломирањето ќе ги заработи своите први милион долари!”, вели за својот син еден македонски татко, кој (и покрај силните субвенции од универзитетот на кој работи како професор и истражувач) плаќа за него (и за другите деца) дури цели 50.000 $ годишно. И сега, може ли да си го замислите овој човек како оди од професор до професор и моли за некоја бедна шестка за своето галениче. И – што ќе му е нему таа смрдена оценка, ако не го понесе со себе од факултетот она што се бара во општествениот, државниот и деловниот живот?
Пред некој ден добив е-mail од еден млад колега од Факултетот во Скопје. – Ја прочитав Вашата колумна во “Дневник”, вели, и тоа ме поттикна на размислување: што може од сето тоа да примениме во нашава средина? Констатацијата е очајна: за да се има добро образование, треба да се има и добри образувачи; систем и управа што ќе овозможат тоа да функционира и “пазар” што ќе му определи “цена”. Ова би бил мојот одговор: ќе треба првин, преку изборниот натпревар, да ја смениме владејачката гарнитура на “другарите”, кои преку ноќ станаа “господа” и нè доведоа на ова дереџе. Кога еднаш ќе се воспостави фер политички натпревар, ќе треба да се воспостави натпревар и во сѐ друго. Така, по педесетина години, и ние би требало да го имаме она што го имаат Американците (барем во образовниот, државниот и деловниот живот). Тоа не е недостижно! Само – ќе мора да го смениме и нашиот менталитет на барачи и давачи на “протекција”. А тоа веќе не е така лесна работа.
###
Сакате да продолжите со читањето на останатите 319 колумни? Обезбедете си примерок
Оваа колумна е само една 319-те издадени во збирката наречена едноставно „Колумни“. Оваа книга како и сите останати во издание на Фондацијата Ѓорѓи Марјановиќ не се продаваат на „традиционален“ начин туку се добиваат како благодарност за вашата донација. Финансиските средства обезбедени од донациите ќе бидат употребени за помош при школување и вработување на деца без родители, што е една од нашите стратешки определби.
Инструкции за нарачување
За да ја добиете оваа книга, кликнете на копчето Донирај во горниот десен агол и во полето за забелешка наведете ја адресата на која сакате да ви биде доставена книгата. Донирајте износ по Ваш избор во Фондот за школување на Фондацијата Ѓорѓи Марјановиќ а ние книгите заедно со автограмот од авторот ќе ги доставиме на Вашата домашна адреса. При нарачката, во полето Белешка за нарачката, задолжително наведете „Колумни“.
Забелешка: Можете да донирате износ по ваш избор но не помал од 1500 ден + поштарина. Поштарината за испорака во Македонија изнесува 130 денари. За испорака надвор од Македонија, ве молиме контактирајте нé претходно.