Search
Close this search box.

Како приказните го менуваат нашиот мозок

Тие можат да разгорат идеи. Тие можат да предизвикаат чувства на стравопочит, чудење, инспирација. Може да не натера да скокнеме од нашите седишта изненадени или ужасни. Приказните имаат моќни моќи што може да сме замислувале.

Некогаш, релативно неодамна, полето на невронауката ѕирна зад завесата на приказните. Она што тие открија е дека приказните влијаат на нашата физичка и ментална структура на многу различни нивоа. Од поврзување на двете страни на мозокот до активирање на ослободување на специфични невротрансмитери, приказните предизвикуваат вистинска промена – до нашите мисли, чувства и често постапки.

Приказните ги надминуваат книгите, филмовите, статиите или театарските претстави. Тие исто така ги наведуваат приказните што бизнисите ги раскажуваат преку нивните брендови, како и приказните што ги кажуваат за тие што сме – како поединци и како колективни.

„Приказните што ги кажуваме буквално го прават светот. Ако сакате да го промените светот, треба да ја промените вашата приказна“.

– Мајкл Марголис

Пред да се нурнеме во науката за причините за причините, да ја погледнеме еволутивната причина зошто тие се толку составен дел од човечката приказна.

ВАЖНОСТА НА ПРИКАЗНИТЕ ЗА ОПСТАНОК НА ЧОВЕШТВОТО

Приказните ни беа начин да ја пренесеме мудроста низ милениумите. Замислете ги нашите предци уште во камено доба како седат околу оган. Групата мажи кои штотуку се вратија од нивниот секојдневен лов, возбудено раскажуваат приказна за тоа како наишле на хиена. Преку своето искуство, оваа група мажи може да ја искористи својата приказна за да им помогне да ги советуваат другите како да не ги изеде хиена.

Ние сме биолошки обврзани да си помагаме еден на друг. Опстанокот на нашиот вид зависи од нашата способност да соработуваме, да избегнуваме опасност и да ги искористиме можностите. Споделувањето на мудроста преку приказни е еден од начините на кои можеме да ги направиме сите три. Врските на човештвото стануваат посилни благодарение на емпатијата што ја создаваат приказните.

„Животот станува значаен кога некој се гледа себеси како актер во контекст на приказната“.
– Џон Хауард

Заедно, му помагаме на нашиот вид да продолжи да се развива додека го надградуваме знаењето што го оставиле другите пред нас. Стануваме помудри без да мора да ги правиме истите грешки што ги направиле другите.

Од биолошка гледна точка, приказните нè движат напред на три главни начини:

  1. Тие ни помагаат да се поврземе еден со друг
  2. Тие ни помагаат да направиме повеќе врски помеѓу левата и десната страна на мозокот
  3. Тие ни помагаат да го запомниме и интегрираме она што го учиме

КАКО ПРИКАЗНИТЕ ВЛИЈААТ НА МОЗОКОТ

Ова е резиме на неколку од главните наоди за ефектот на приказните врз составот и функционирањето на нашиот мозок.

1. ПОВРЗАНИ ЕДЕН СО ДРУГ: ОКСИТОЦИН И ОГЛЕДАЛНИ НЕВРОНИ

Приказните ни помагаат да чувствуваме поголемо чувство за поврзаност еден со друг. Тие можат да ја зголемат нашата емпатија и често помагаат да ги зајакнеме нашите највисоки идеали како што се сочувството и добрината.

  • Оставете го окситоцинот да тече. Додека се поврзуваме со ликовите во приказната, нашиот мозок ослободува окситоцин , често познат како хормон на „врзување“ или „љубов“. Ова прави да се чувствуваме блиски со ликовите иако можеби немаме физички или личен контакт со нив. Според Пол Зак од Универзитетот Клермонт, количината на окситоцин што се ослободува од мозокот може дури и да предвиди дали луѓето ќе бидат подготвени да донираат пари за кауза поврзана со приказна.
  • Огледалото на невроните. Огледалните неврони се активираат кога гледаме како друго лице врши некоја акција или поминува низ некоја емоција. Често несвесно, тогаш ги пресликуваме овие дејства или емоции. Кога го гледаме нашиот омилен лик како се бори за живот на филмското платно, чувствуваме страв и вознемиреност како да сме ние нападнати. Тоа е затоа што нивните чувства се рефлектираат во огледалото на нашата сопствена нервна жици. Дејствата и емоциите на ликовите се буквално мапирани на сетилните претстави на нашиот мозок.
  • Концептот поврзан со огледалните неврони е невронската спојка. Работата на д-р Ури Хасон покажа дека мозокот на личноста која раскажува приказна всушност се синхронизира со слушателот.

Преку градење на ова чувство за поврзаност со ликовите, ние често не знаеме каде завршуваат нашите чувства и каде започнуваат нивните чувства. Ова може да ни помогне да се чувствуваме повеќе поврзани и помалку осамени бидејќи сфаќаме дека сите ние сме човечки суштества кои доживуваат широк спектар на емоции.

2. ЗГОЛЕМУВАЊЕ НА НЕРВНАТА АКТИВНОСТ: ПОВРЗУВАЊЕ НА ДВЕТЕ СТРАНИ

Фактите и податоците ја активираат левата страна на нашиот мозок. Оваа хемисфера е позната како центар на јазикот и анализата. Десната страна на мозокот често се поврзува со креативноста и интуицијата. Тоа ни помага да ја видиме големата слика, додека левата страна се фокусира само на одбирање одредени обрасци.

Приказните се совршена мешавина за задоволство на двете страни на мозокот. Презентираните информации го стимулираат левиот мозок. Кохезивната структура што ја држи приказната заедно го стимулира десниот мозок. Како резултат на тоа, повеќе од нашиот мозок работи и зголемената нервна активност ни помага да направиме повеќе врски помеѓу презентираните информации и нашето постоечко знаење. Така, приказните ни го олеснуваат интегрирањето на новите информации во нашето искуство.

3. СЕЌАВАЊЕ ШТО УЧИМЕ: ЗДРАВО ЕМОЦИИ!

Ефективните приказни предизвикуваат да чувствуваме емоции. Емоциите ја зголемуваат нашата способност да меморираме искуства и на тој начин помагаат да се подобри обработката на информациите. Приказните го олеснуваат нашиот мозок да складира податоци за подоцна да ги пронајде.

Емоциите се сигнал до мозокот дека што и да доживуваме е важно. Како резултат на тоа, мозокот посветува многу повеќе внимание и ги складира информациите што се наполнети со емоции во подлабоки делови како што е малиот мозок. Колку повеќе се поврзуваме со наративот, толку е поголема веројатноста дека ќе можеме да се потсетиме на информациите презентирани во приказната. Според Морис, емоционалната содржина на приказните ги подобрува шансите дека ќе дејствуваме според споделените информации.

„Приказните се помагала за меморија, прирачници за настава и морални компаси“.
— Алекс Кротоски

ИЗРАБОТУВАЊЕ ЕФИКАСНА ПРИКАЗНА

Ако сакате вашата приказна – лична или деловна – да има поголемо влијание врз другите, еве неколку работи што треба да ги имате на ум:

1. ЗГРАПЧЕТЕ ГО ВНИМАНИЕТО ПРЕКУ КОНФЛИКТ ИЛИ ТЕНЗИЈА Вниманието е најскапоцениот ресурс на мозокот. За да може мозокот да ја прошири својата енергија при преземање нови податоци, мора да има нешто во прашање. Приказната што создава тензија веројатно ќе го привлече вниманието бидејќи нашиот мозок ја гледа можноста да научиме нешто што би можело да ни помогне да избегнеме закана или да ја искористиме шансата.

Во маркетингот, често постои тенка линија помеѓу предизвикување непотребен стрес и привлекување внимание на проблем што производот или услугата би можеле да помогнат да се реши. Во раскажувањето приказни, поврзаноста на проблемот на ликот со нашиот е она што нè тера да се разбудуваме и да не привлекуваме.

2. СТАВЕТЕ СЕ ВО НИВНИ ЧЕВЛИ За да изградите емпатија и чувство за поврзаност, размислете како вашите читатели/слушатели/гледачи ќе можат да се поврзат со вашата приказна. Кои се нивните најголеми желби и стравови? Обезбедете им ја вашата приказна на луѓето на кои најмногу сакате да им помогнете или да ги забавувате. Размислете за приказните или брендовите кои најмногу ве привлекуваат. Тие се веројатно оние во кои најмногу можете да се видите.

Претставете ја вашата приказна во таков формат каде што вашата целна публика ќе биде херој – вие само случајно сте „водич“ кој им помага да се движат низ некој проблем – нешто како личен Јода.

Ако сте успешни со овие први две стратегии, ќе и помогнете на вашата публика да доживее феномен наречен „транспорт“. Ова е местото каде што влегуваме во земјата на приказната, благодарение на коктелот од кортизол од нашето зголемено внимание и окситоцинот од нашето чувство за заедничка поврзаност.

3. ПРЕДЛОЖЕТЕ РЕШЕНИЕ НА НОВ НАЧИН Новината го зголемува потсетувањето на информациите. Бидејќи мозокот треба да посвети повеќе внимание за да ги задржи новите информации, поверојатно е да ги запомни податоците презентирани на нов начин, а не во клишеа.

Основните елементи на сите приказни се речиси идентични. Она што ја разликува приказната е новоста на содржината или начинот на кој е структурирана содржината. За да ѝ помогнете на публиката да ја запомни или да дејствува по вашата порака, презентирајте ја на нов и уникатен начин.

ВНИМАВАЈТЕ НА ВАШИТЕ ВНАТРЕШНИ ПРИКАЗНИ

Одличните приказни често нè оставаат да се чувствуваме овластени да ги промениме нашите животи на подобро. Други приказни нè тераат да останеме исти, или уште полошо, нè спречуваат да го реализираме нашиот целосен потенцијал.

Најобесхрабрувачките приказни често се оние што си ги кажуваме.

Кога ќе дозволиме нашиот ум да се фокусира на ограничувачка приказна (како што е „не сум доволно добар“ или „никогаш нема да можам да го направам ова“), ја активираме истата каскада на хормони на стрес како да не брка тигар. Создаваме сопствени кошмари преку приказните што си ги кажуваме за тоа што може да се случи.

„Најважното прашање што некој може да го постави е: каков мит живеам? – Карл Јунг

Како човештво, приказните во кои веруваме за себе одредуваат како се однесуваме еден со друг. Сè додека веруваме во идејата дека не сме сите дел од истото човечко семејство, туку само дел од одредена „група“, ќе постапуваме соодветно.

Колку повеќе можеме да разбереме и да веруваме во нашата меѓусебна поврзаност и меѓусебна зависност, толку повеќе ќе се однесуваме кон себе и еден кон друг со поголемо сочувство. Каква приказна раскажуваме за човештвото преку живеењето на нашите животи?